نشریه شماره 1
oتوصیه ای به زوج های جوان :
همسرداری امام علی و حضرت زهرا
۱ـآرامش بخشی حضرت زهرا عالی ترین نمونه و الگوی زن مسلمانی است که یاور خوبی از هر جهت برای شوهر بود و می کوشید در شئون گوناگون زندگی خشنودی همسرش را به دست آورد و از هر گونه کاری که موجب ناراحتی شوهر گردد پرهیز نماید همان طور که امیر المومنین چنین بودند. هر دو همواره سبب آرامش خاطر هم بودند بطوری که امیر مومنان براین امر اشاره کرده و می فرماید :سوگند به خدا من زهرا را تا آن هنگام که خداوند او را به سوی خود برد خشمگین نکردم در هیچ کاری موجب نا خشنودی او نشدم او نیز مرا خشمگین نکرد وهیچ گاه موجب ناخشنودی من نشد . هدف از ازدواج آرامش یافتن زوجین است. بدین منظورهمسران باید خود را به حدی از معرفت و شعور برسانند که حتی نگاه کردن به آنها موجب آرامش گردد. وجود حضرت زهرا به اندازه ایبرایعلی مایه ی آرامش و خشنودی بود که در سخنی می فرماید :ولقد کنت انظر الیها فتنکشف عنی الهموم و الاحزان من به چهره زهرا نگاه می کردم همین نگاه هر گونه غم و اندوه را از من برطرف می نمود
. ۲-احترام به شوهر احترام حضرت زهرا به شوهر خود در حدی بود که وقتی ماجرای فشار بین در و دیوار و بستری شدن حضرت زهرا در رابطه با مخالفت او با خلفا رخ داد عمر و ابوبکر چندین بار از حضرت علی تقاضا کردند تا واسطه شود و آنان بتوانند به حضور حضرت زهرا رفته و احوال پرسی کنند.سرانجام علی ضامن شد که آنان را نزد فاطمه ببرد حضرت علی نزد حضرت فاطمه آمد و تقاضای آنها را مطرح کرد ولی فاطمه به شدت این تقاضا را رد کرد. حضرت علی فرمود:من از طرف آنها ضامن شده ام که از تو اجازه بگیرم . وقتی حضرت زهرا این سخن را شنید با تواضع و احترام به ایشان فرمود :«إن کُنتَ قَد ضَمِنتَ لَهُما شَیئاْ فَالبَیتُ بَیتُک….لاَ اُخالِفُ عَلَیکَ بِشَیئِ؛ اگر از طرف آنها چیزی را ضامن شده ای ، خانه خانه تواست و من در هیچ چیز با رأی تومخالفت نمی کنم ». در روایت دیگری آمده است:ابوبکر و عمر کنار در خانه زهرا آمده و نشستند تا علی از حضرت زهرا اجازه بگیرد. حضرت علی به فاطمه گفت: ای بانوی آزاد!آنها برای عذر خواهی اجازه ورود می طلبند،چه می فرمایی؟ حضرت زهرا در پاسخ گفت:«البَیتُ بَیتُکَ وَالحُرَهُ زَوجَتُک ، اِفعَل ماتَشاءُ؛ خانه خانه تو است وبانوی آزاد ، همسرتواست . اختیاربا تو است ، هر چه خواستی انجام بده ». توجه حضرت زهرا در آن شرایط به خواسته شوهرش ، نشان از احترام فوق العاده و اهمیت دادن به شوهر است .
o ۳-سازگاری با توانایی شوهر
o زندگی مشترک فراز و فرودهایی دارد که نحوه رفتار زوجین درآن هنگام ، بیانگر شعور ، معرفت ، همدردی و همدلی و رشد شخصیت فرد است . زمانی پیش آمده بود که حضرت علی تواننایی مالی چندانی نداشت و در تنگدستی به سرمی برد . تحمل آن لحظه ها و همدردی بانوی خانه با شوهر و زبان به گلایه نگشادن برای شوهر از اهمیت خاصی برخوردار است. چند روزی بود که خانه حضرت زهرا غذایی نرسیده بود . با اینکه بچه های زهرا سخت در فشار گرسنگی قرار داشتند ، حضرت اندوخته غذایی خود را به آنها داده بود و خود گرسنه تر از آنها به سر می برد ، ولی ماجرارا به شوهرش نگفت . حضرت علی روزی از همسرش تقاضای غذا کرد ، فاطمه ماجرا را بیان کرد که در خانه چیزی برای خوردن وجود ندارد . حضرت علی فرمودند: پس چرا به من نگفتی تا به جستجویغذا بپردازم ؟ فاطمه در پاسخ گفت :« إنی لَاَستَحیِی مِن اِلهی اَن اُکَلَفَ نَفسَکَ مَا لَا تَقدِرُعَلَیه؛ من از خدایم شرم کردم که شما خود را بر چیزی که مقدور نیست ، به زحمت اندازی ». تحمل بانو در نداری های زندگی مشترک ، شوهر را به جنب و جوش وامی دارد و صمیمیت و محبت شوهر را به بانوی خانه می افزاید و از طرف دیگر ، شرم نداری را از رخ شوهر می زداید .
o ۴-خانه داری
o زن کدبانو و مدیر خانه است و این کار مسئولیت بسیار مهمی است که اگر به خوبی انجام شود ، کانونی گرم برای زندگی سعادتمندانه و آرامش بخش برای شوهر و فرزندان خواهد شد و بسیاری از مشکلات خانوادگی را حل خواهد کرد . خانه به عنوان کانون گرم خانواده ، نباید تبدیل به باشگاهی برای خودنمایی ، زورگویی، ریخت وپاش و خود خواهی گردد و موجب شود که زن ، شوهر یا بچه ها از خانه فراری گردند .
o حضرت زهرا به طور کامل به این مسئولیت مهم توجه داشت و با مهارت کامل به اداره خانه می پرداخت.
o حضرت علی در این باره میگوید:« فاطمه با اینکه از محبوبترین افراد در نزد رسول خدا بود ، آن قدر با مشک آب کشید و حمل کرد که اثر بند مشک در سینه اش نمایان شد و آن قدر خانه را جارو کرد که لباسهایش غبارآلود شد وآنقدر زیر دیگ آتش افروخت که رنگ لباسش تغییر کرد . زحمات طاقت فرسای او به جایی رسید که به او گفتم نزد پدرت برو و تقاضای کنیز کن ، تا در کارها تو را کمک کند . او نزد پدر رفت . چند نفر از جوانان را در محضر پدر دید ، چیزی نگفت و بازگشت . روز بعد صبح شخص رسول خدا به خانه ما آمد و به فاطمه فرمودند: دیروز نزد من آمدی ، چه حاجت داشتی ؟ فاطمه از روی شرم چیزی نگفت . ترسیدم پیامبر برخیزد و برود . عرض کردم : ای رسول خدا ! فاطمه آنقدر آسیاب را گردانده که دستهایش آبله نموده و آنقدر خانه را جارو کرده که لباسش غبار آلود شده و آنقدر آتش زیر دیگ گذارده که رنگ لباسش دگرگون شده است . به او گفتم : اگر نزد پدربروی و کنیزی را برای کمک تقاضا کنی ، به جا است . پیامبر فرمود : چیزی را به شما بیاموزم که بهتر از خدمتکار است . آنگاه (ذکر۳۳بار الحمدلله ، ۳۳بار سبحان الله و ۳۴بار الله اکبر ) را به ما آموخت . فاطمه سه بارفرمود : از خدا و رسولش خشنودشدم . »
o ۵-تعاون و همکاری
o تصور عده ای آن است که انجام کارهای خانه به عهده زن است و مرد مؤظف به انجام کارهای بیرون است ؛ وقتی مرد از بیرون به خانه آمد ، زن باید اسباب آرامش ، راحتی ، غذا و آسایش او را فراهم آورد و او به هیچ کاری دست نزند و فقط بیارامد ؛ در حالی که کمک شوهر درکارهای خانه ، افزون بر آن که اجر و پاداش فراوانی دارد ، موجب صمیمیت و نیز آرامش روانی همسرنیزخواهد بود . روزی پیامبر به خانه زهرا آمد و دید علی و فاطمه هر دو مشغول کار خانه و فراهم نمودن مقدمات پختن نان هستند . پیامبر از آنها پرسید : کدام یک خسته ترهستید؟ علی پاسخ داد : فاطمه رسول خدا به جای فاطمه نشست و کار او را انجام داد . در روایت دیگری از امام صادق آمده است : امیر مومنان علی هیزم و آب به خانه می آورد و خانه را جارو می کرد و فاطمه گندم و جو آسیاب میکرد و سپس خمیر نموده و نان می پخت . روزی رسول اکرم وارد خانه فاطمه شد و دید که علی و زهرا با هم عدس پاک می کنند . پیامبرعلیرا تشویق کرد و فرمود :« ما مِن رَجُلٍ یُعیِنُ اِمرَئَتَهُ فی بَیتها إلا کانَ لَهُ بِکُلِ شَعرَهٍ عَلَی بَدَنِهِ عِبادَهُ سَنَهٍ ، صِیامُ نِهارِها وَ قِیامُ لَيلِها ؛ هیچ مردی زنش را در کار خانه کمک نمیکند مگر آنکه خداوند به تعداد موهای بدن او عبادت یک سال ، که روزها روزه گرفته ،و شبها شب زنده داری کرده باشد ، ثواب به شوهر می دهد.»
o مهم تر از همکاری در کارهای خانه ، کمک زوجین به یکدیگر در اطاعت از خدا است . اینکه زن بتواند با نخواستن ها و توقعات بیجا ، زمینه های رشد و کمال معنوی شوهر را فراهم آورد ، به رشد خود کمک کرده است ؛ چنان که مرد وظیفه دارد خود و خانواده اش را با تربیت معنوی از آتش جهنم نگه دارد . مرد تنها مؤظف به کار و دادن نفقه زن و بچه نیست ، بلکه باید آنان را از انحراف فکری ورفتاری دور داشته و با تربیت دینی، به رشد معنویشان کمک کند . فاطمه در یاری علی و همکاری با او در رنجها و دشواری ها و غم ها به قدری کوشا بود که وقتی پیامبر از علی پرسید : زهرا را چگونه همسری یافتی ؟ علی بی درنگ در پاسخ گفت : « نِعمَ العُونُ عَلَی طَاعَةِ الله ؛ او را در راستای اطاعت خدا ، یاوری نیکویافتم ».
o ۶-حریم نگه داشتن از نامحرم
o قرآن به مردان و زنان سفارش می کند که در برخورد با نامحرم حریم نگه دارند و زمینه های ایجاد فساد را فراهم نسازند. زن در رفتار با مرد بیگانه ، نازک و با کرشمه و ناز حرف نزند تا کسی کهدلش بیمار است ، به طمع نیفتد.در آیاتی خطاب به مردان و زنان آمده است کهاز نگاه به نامحرم چشم بپوشانید.این نوع رفتارهم برای حال درونی مرد وهم برای زن بهتر است.در روایتی از امام علی آمده است که فرمودند:صِیَانَةُ المَرْأَةِ أنْعَمُ لِحَالِهَاوَأدْوَمُ لِجَمَالِهَا؛محفوظ بودن زن،برای سلامتی اش مفید تر است وزیبایی او را با دوام تر می کند»حضرت علی فرمود:روزی فرد نابینایی اجازه ورود گرفت در حال که حضرت بتول حاضر بود(به محض ورود نابینا)آن حضرت خود را پوشاندند وکناره گیری نمودند.در این موقع رسول خدا به ایشان فرمودند:«دخترم!چرا خود را از مرد نابینا پوشاندی با اینکه او شما را نمی بیند؟حضرت فاطمه در پاسخ پدرشان فرمودند:اگر چه او مرا نمی بیند،اما من او را می بینم، اما من او را می بینم. به علاوه اگر چه چشم او نمی بیند،اما بوی مرا که استشمام می کند. در این جا پیامبر اسلام فرمودند:شهادت می دهم که تو پاره تن من هستی .»
o
•
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o کافه سلامت
o درمانهای خانگی برای مشکلات ناشی از گرما
o گرم شدن هوا،با مشکلات جسمی مربوط به این فصل همراه است . در این مطلب به چند روش خانگی و آسان برای درمان شایع ترین ناراحتی های این فصل اشاره خواهیم کرد .
o *آفتاب سوختگی ؛درمان با سرکه
o سرکه حاوی اسید استیک است که یکی از ترکیبات موجود در آسپرین می باشد .
o سرکه درد ناشی ازآفتاب سوختگی ،خارش و التهاب پوست را تسکین می دهد . کافی است چند دستمال کاغذی آغشته به سرکه سفید را روی قسمتهای سوخته قرار دهید و تا خشک شدن دستمال کاغذی صبر کنید . این کار را برحسب نیاز تکرار کنید .
o *عرق سوز؛ درمان با جوش شیرین
o به نظر می آید که جوش شیرین برای همه چیزمفید است . در وان آب چند قاشق غذا خوری جوش شیرین اضافه کنید و قسمت عرق سوز بدن را در آن خیس کنید. این محلول در حالی که قسمت عرق سوز بدن را درمان می کند ، خارش را نیز برطرف خواهد کرد. قرار دادن جوش شیرین یا آرد ذرت به طور مستقیم رویقسمت عرق سوز شده باعث جذب رطوبت و عرق خواهد شد. به گفته مادر بزرگ ها ، آرد ذرت نسبت به جوش شیرین ارجحیت دارد. هرچند ساعت آن را روی پوست تمیز و خشک شده بمالید.
o *تاول ؛ راه حل با آلوئه ورا
o تاول را با آب و صابون تمییز کنید. سپس ژل آلوئه ورا را روی تاول بمالید و با باند بپوشانید تا تاول بهبود پیدا کند. توجه داشته باشید که باید ژل طبیعی استفاده کنید نه صنعتی که حاوی الکل است. الکل صنعتی موجود در آن تأثیر خشک کننده دارد.
o *گزیدگی حشره؛ راه حل با روغن نعناع
o به جای خاراندن زخم، چند قطره روغن نعناع روی آن بچکانید. این روغن تأثیر خنک کننده دارد و با گردش خون به روند بهبود سرعت می بخشد. خمیر دندان حاوی روغن نعناع نیز مؤثر است.
o *خراش و بریدگی ؛راه حل با عسل
o جلوی خون ریزی را بگیرید و برای پیش گیری از عفونت ، زخم را تمییز نگه دارید. برای تمییز کردن زخم نیاز بهباند و پماد ضدعفونی کننده دارید. در صورت نداشتن پماد مذکور کمی عسل روی زخم بمالید. عسل خاصیت ضد باکتریایی دارد و روند بهبود را سرعت می بخشد. بعضی از پزشکان معتقدند که خاصیتعسل از پمادهای ضد باکتریایی هم بیشتر است.در صورت نداشتن باند زخم ، نگران نشوید زیرا با خشک شدنعسل به نوعی باند طبیعی روی زخم ایجاد می شود.
o *موهای خشک؛راه حل با آواکادو
o عواملی مانند نور خورشید و کلر موجود در آب ، در خشکی، زبری و شکننده شدن مو نقش دارد. آواکادو رطوبت و پروتیین مورد نیاز را برای تقویت مو فراهم می کند. یک آواکادوی رسیده و پوست شده را با یک قاشق مربا خوری جوانه گندم مخلوط کنید و موهای با شامپو شسته شده را با آن ماساژدهید. کلاه پلاستیکی روی موها بکشید و پس از ۳۰ دقیقه موها را خوب بشویید.
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o در محضر ولایت
o اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل
o سال «اقتصاد مقاومتی،اقدام و عمل» که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده، نقشه راه روشن و آینده ساز برای عبور از مراحل رشد و توسعه و پیشرفت همراه با عدالت است .
o چند سال اخیر در عرصه گفتمان سازی ، پیشرفت های خوبی حاصل شده و حالا نوبت و اقدام و عمل است به ویژه برای کسانی که مسئولیت اجرایی را دارند.
o اقتصاد مقاومتی یک بحث کاملا استراتژیک است و در همه کشورهایی که دارای اهداف بلند مدت هستند و روحیه استقلال دربطن سیاست داخلی و خارجی آنها جاری است، در اشکال مختلف مطرح شده است . رهبر معظم انقلاب با پیش بینی راهبردهای دشمن در برابرانقلاب اسلامی ، از حدود هفت سالپیش شعارهای اقتصادی را به عنوان نام سال در دستور کار قرار دادند تا فضای عمومی کشور برای این شرایط ویژه فراهم شود .
o با شدت یافتن تحریم های یک جانبه وغیر انسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران ، واژه جدید «اقتصاد مقاومتی » به ادبیات اقتصادی کشور اضافه وبه فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است .
o این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹مطرح گردید . در همین دیدار ، رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی » را معنا و مفهومی از کار آفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کار آفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان » و«آمادگی کشوربرایی جهش » را معرفی نمودند .
o برای مفهوم اقتصاد مقاومتی در همین مدت زمان کم ، تعاریف متفاوتی ارائه شده که هر کدام از جنبه ای به این موضوع نگاه کرده اند . در این میان ، تعریف جامع و کامل از اقتصادمقاومتی را خود رهبر فرزانه انقلاب ارائه داده اند . ایشان در دیدار با دانشجویان فرمودند :
o « اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار ، در شرایط تحریم ، در شرایط دشمنی ها و خصومتهایشدید می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد .»
o چکیده و خلاصه مباحث فوق را رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی سال ۹۵ بیان فرمودند:
o « در مسئله اقتصاد آن چیزی که مهم است مسئله تولید داخلی ایجاد اشتغال و رفع بیکاری تحرک و رونق اقتصادی و مقابله بارکود است . اینها چیزهایی است که مردم آنها را حس می کنند و مطالبه می کنند….. علاج همه اینها در مجموعه اقتصاد مقاومتی گنجانده شده است شرطش این است که برای اقتصاد مقاومتی کار و تلاش انجام بگیرد . »
o
o
o
o
o برکرانه نهج البلاغه
o پرهیزاز امروز و فردا کردن
o هیچ گاه برای اصلاح و تهذیب نفس دیر نیست ، ولی تأخیر کردن دراین امر و به فردا انداختن آن هرگز جایز نیست . چگونه انسان کار امروزش را به فردا وانمی گذارد حال آنکه هیچ خبری از فرذای خود ندارد از سوی دیگر ویژگی های ناپسند تا زمانی که در نهاد انسانها ریشه نکرده اند ، آسان تر اصلاح می پذیرند همان گونه که اصلاح شدن در دوران جوانی آسان تر از زمان پیری است ، سخن عارف فرزانه ، امام خمینی (قدس سره) نیز در این باره شنیدنی است که می فرماید : تا جوانی دردست تو ست، در عمل و در تهذیب قلب و در شکستن اقفال و رفع حجب کوشش کن ، زیرا هزاران جوان که به افق ملکوت نزدیک ترند موفق می شوند و یک پیر موفق نمی شود . قید و بندها و اقفال شیطانی ، اگر در جوانی غفلت از آنها شود ، هر روز که از عمر بگذرد ، ریشه دارتر و قوی ترشوند!
o درختی که اکنون گرفته است پای به نیروی شخصی برآید ز جای
o گرش هم چنان روزگاری هلی به گردونش از بیخ بر گلسلی
o حضرت علی علیه السلام بامهم شمردن تربیت و تهذیب نفس در دوره جوانی ، در پند نامه ای به فرزندش و همه جوانان می فرماید : انما قلب الحدث کالارض الخالیة ما القی فیها من شي قبلته فبادرتک بالادب قبل ان یقسو قلبک و یشتعل لبک.
o دل جوان همچون زمین نا کشته است، هر چه در آن افکنند ، بپذیرد پس به ادب آموختنت پرداختم پیش از آنکه دلت سخت شود و خردت هوایی دیگر گیرد .
o
o
o
o
o
o
o
o
•
•
o شهدا
o امان از فراموشی لاله ها
o یادداشت سید مهدی شجاعی به مناسبت شهادت سید مرتضی آوینی
o شما که رفتید سران ما بر سر سفره فهد نشستند/ پس ازشما جانبازان، عتیقه شدند
o بسم الله الرحمن الرحیم
o أین معز الاولیاء؟ أین مذل الاعداء؟ أین الطالب بدم مقتول بکربلا؟
o شهیدان سلام
o سلام بر آن روز نورانی که زاده شدید ، سلام بر آن ایام نورانی که زیستید و سلام بر آن لحظات شیرین وصال که به معشوق پیوستید .
o آخرین میهمان شما و آخرین مسافر ما « مرتضی » بهانه ای شده است تا ما پر و بال سوختگان ، این سوی این سوی مرزماندگان ! بی پروانگان!از پرواز جاماندگان و دردمندان و حسرت کشان و غبطه خوران،تا ما هجران کشیدگان و حرمان دیدگان ،در زیر چادر افسوس ،سر بر شانه هم گذاریم و دردهای پنهان خویش را مویه کنیم.
o دوست داشتم شما از آن سو بگویید نه این حقیر روسیاه از این سو.دوست داشتم شما از وعده های خدا بگوییداز«تجاره مربحه سیرها لهم ربهم»،از «جنات عدن»،از«فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر»،از «رضی الله عنهم ورضوعنه»،از ذلک فضل الله یوتیه من یشاء»، از«و لمن خاف مقام ربه جنتان»،از «متکيین علیها متقابلین»،از«بل احیاء عند ربهم یرزقون»، از«ارجعی الی ربک راضیه مرضیه»،از «فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی»،از«وسیق الذین اتقوا ربهم الی الجنه زمرا،حتی اذا جائوها وفتحت ابوابها و قال لهم خزنتها سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین» از«و آخر دعواهم ان الحمدلله رب العالمین». سخن گفتن از این سونیز نه برای آگاهی شماست که شما خود به عین الله بر این همه ناظر و حاضرید بل واگویه های دردمندانه جمعی است که از اصل شهادت خویش مانده است و میان او و معشوق خویش به قاعده یک جهان فاصله افتاده است.پس بشنوید از این سوی دیوار که پس از شما بر ما چه رفت.
o …شما که رفتید بسیاری از ارزش ها هم با شما رخت سفر بست وجز در کوچه پس کوچه های غربت، نشانی ازخویش باقی نگذاشت.
o اگر زمانی داشتن وزیاده داشتن،عیب بود،پس از شما نداشتن عیب شد،بی عرضگی تلقی شد و ناتوانی.
o مسابقه ای پدید آمد که هر که به هر دلیل از رفتن و دویدن باز ماند یا سرباز زذ،مهر باطل پیشانی اش را زینت داد.
o شما که رفتید خون میز در رگهایمان دوید و هر کدام جزئی از صندلی هایمان شدیم «الهیکم التکاثر» روشنترین آیه ای است که سلوک ما را به تفسیر نشست. شما که رفتید، ارتشاء در زیر سایه قانون نشست و ماشین کهنه «باج» روغن تازه خورد. شما که رفتید ارزش پول هم سقوط کرد و اقتصاد آنقدر سقوط کرد که درست در زیر بنای هستی ما قرار گرفت. ارزش پول اکنون آنقدر کم شده است که با آن فقط انواعی ملاهی و مناهی و فسق و فجور را می توان مرتکب شد البته با پول مکه هم می توان رفت، وارد دانشگاه هم میتوان شد، سربازی هم می توان نرفت ولی عمدتا کارهای بد با پول عملی تر است . با پول می توان عرق خورد ، عربده کشید و احترام دید.
o با پول می توان فرهنگ شاهنشاهی را زنده کرد با پول می توان مجالس طاغوتی را دوباره رونق بخشید.
o ارزش پول کم شده است با پول فوقش بتوان ازچنگال قانون گریخت، فوقش بتوان بر سبیل قانون نشست و نقاره زد. فوقش بتوان قانون نوشت اما از«شما» خبری نیست.
o با پول برج جنایت را هم می توان بالا برد به شرط آنکه اضافه تراکمش را پرداخته باشی.
o ارزش پول آنقدر کم شده است که با آن عمده آدم های کمتر از پول را می توان خرید،فقط به اتیکت های آشکار و نهان شان توجه باید کرد.
o اینها همه به خاطر این است که ارزش پول ما کم شده است و گرنه با دلار کارهای بیشتری می توان کرد، همه کار می توان کرد. ارزش پول ما فقط به اندازه معامله ضد ارزشها است با دلار ارزش هارامی توان معامله کرد. آری شما که رفتید ارزش ها پول سقوط کرد اما پارتی به اوج ارزش خود رسید. رابطه اعم از سببی و نسبی و محتسبی معنای همه چیز را تغییر داد و حتی جای ارتباط با خدا نشست.
o شما که رفتید سران ما بر سفره فهد نشستند مهمان دارالضیافه فهد شدند در فصل حج به طواف او پرداختند و او را همسنگ ایران، بالی برای اسلام شمردند.
o شما که رفتید،دست دادگان خدا،دل سپردگان به خدا، چشم و پا و جسم دادگان به خدا، جانبازان ودل باختکان به خدا و حد فاصلان میان خلق و خدا،علی رغم فریادهای مظلومانه ناخدا،تبعیدی دیار فراموشی شدند و مدالهای عزت شان که شرف قبیله و آبروی تبارمان بود، زیر چرخ های تجدد، سیاست بازی ،غرب گرایی، منفعت طلبی، نفس پرستی وخط بازی له شدند.
o بگذارید روشن تر بگویم که پس از شما جانبازان ، عتیقه شدندآثار باستانی که هر ازگاهی گردگیری و مرمتی می طلبند. کسی نگفت که اینها شاهرگ هستی ملت اند . کسی نگفت که قلب برای تپیدن است و چشم برای دیدن و این دونه برای در ویترین نهادن.
o کسی جز علمدار پیر جانبازان از اینان سخن نگفت و کلام به بغض نشسته او را هم کسی نشنید.
o به هر حال اکنون که سلاح سخن در نیام مصلحت زنگ زده است و از دوشکای فریاد،در سنگرهای همزیستی مسالمت آمیز به جای رخت آویز استفاده می شود. اکنون که سخن گفتن از حوض و فواره و چمن و گلدان مطلوب تر است از عشق و جبهه و جنگ و عرفان.
o اکنون که در معرض تهاجم دشمن ، خانه از پای بست رو به ویرانی است و بحث های اصلی ، رنگ و نقش و نگار ایوان.
o در این حال و روز باید «مرتضی مردی» به پرده کعبه شهادت بیاویزد و خون مقدسش را بر کویر عطشناک وجدان هامان بریزد تا یادمان بیاید که کجا بوده ایم و اکنون به کجا رسیده ایم. برای چه آمده بودیم اکنون چه میکنیم. شعارهایمان چه بود اعمالمان چیست.
o تا یادمان بیاید که «خلقتم للبقاء و لا للفناء»، تاهشدارمان دهد که «لم تقولون ما لا تفعلون کبر مقتا عند الله ات تقولو ما لا تفعلون».
o صدق الله العلی العظیم و صدل و بلغ رسول النبی الامین و نحن علی ذلکم من الشاهدین و الشاکرین و الحمد لله رب العالمین.
o .
o
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
o درمحضر قرآن
o بعد ازنماز
o پیامبر فرمودند:هرکس آیة الکرسی را بعد از نماز بخواند هفت آسمان شکافته گردد و به هم نیایند تا خداوند متعال به سوی خواننده آیة الکرسی نظر افکند و فرشته ای را برانگیزد که از آن زمان تا فردای آن کارهای خوبش را بنویسد و کارهای بدش را محو کند.
o رسول اکرم(ص)فرمودند:یا علی برتو باد به خواندن آیة الکرسی بعد از هر نماز واجب. زیرا بغیر از پیغمبر و صدیق و شهید کسی به خواندن آن بعد از هر نماز محافظت نمی کند و هر کس بعد از هر نماز آیة الکرسی رابخواند به جز خداوند متعال کسیاو را قبض روح نمی کند و مانند کسی باشد که همراه پیامبران خدا جهاد کرده تا شهید شده است و فرمود: بعد از مرگ بلافاصله داخل بهشت می شود و به جز انسان صدیق و عابد کسی بر خواندن آیة الکرسی مواظبت نمی کند.
o در روایتی از امام باقر (ع) آمده است « هر کس آیة الکرسی را بعد ازهر ناز بخواند از فقر و بیچارگی در امان شود و رزق او وسعت یابد و خداوند به او از فضل خودش مال زیادی بخشد».
o رسول اکرم (ص) فرمودند:هر کس آیة الکرسی را بعد از هر نماز واجب بخواند نمازش قبول درگاه حق می گردد و درامان خدا باشد و خداوند او را از بلاها و گناهان نگه دارد.
o جهت نور چشم بعد ازهر نمازدست بر چشم بگذارد و آیة الکرسی بخواند و بگوید « اعذنور بصری بنورالله الذی لا یطفی».
o
o
o
o
o
o
o
o فرازی از کلام سید الساجدین
o نیایش امام سجاد برای دفع بلاها
o ۱-خدایا ستایش برای توست که سرنوشت مرا به نیکی رقم زدی و بلای خویش را از من بگردانی مبادا این تندرستی گذرایی که به من عنایت کرده ای تنها بهره ی من از رحمت تو باشد تا آنچه دوست می داشته ام مایع بدبختی ام شود و دیگری آنچه ناخوشایند من است به نیک بختی رسد.
o ۲-اگر این تندرستی که یک سر از آن بهره مندم و روز و شبم را با آن به سر می برم بلایی پیوسته و بالی پایدار به دنبال دارد پس آنچه را وا پس انداخته ای پیش افکن و آنچه را پیش افکنده ای را پس فرست.
o ۳-زیرا آنچه به نابودی انجامد بسیار نیست و آنچه سرانجامش جاودانگی است اندک نباشد و بر محمد و خاندانش درود فرست.
o دعای هجدهم ترجمه : محمد مهدی رضای
o
o
o
•
o
o
•
o
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
o خنده حلال
o آیت الله مجتهدی
o شخصی زیر درخت گردو ایستاده بود و می گفت : « خدایا ! همه کارهایت درست است فقط نمی فهمم چرا گردوی به این کوچکی را بالای این درخت بزرگ قرارداده ای ولی هندوانه به آن بزرگی را لای بوته های کوچک ! » همین طور که داشت با خدا درد و دل می کرد ناگهان بادی وزید و گردویی روی صورتش افتاد و از بینی اش خون آمد او به خودش آمد و گفت : « خدایا ! کارت درست است ، اگر یک هندوانه بالای درخت بود ، معلوم نبود چه بلایی سرم می آمد !»
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
o
•
•
•
o احکام پوشش
o سوال-آیا پوشاندن کف پا برای زنان درهنگام سجده کردن واجب است؟
o کف پا نیز مانند روی پا درنمازواجب نیست؛به شرطی که نامحرم حضور نداشته باشد، لذا اگرنامحرم او را می بیند واجب است کف و روی پا را بپوشانید.
o آیت الله مکارم:پوشاندن روی پا از نامحرم واجب است، چه در نماز یا غیر از نماز، هر چند پوشاندن روی پا از نامحرم بهتر است؛ البته در مواردی که پوشاندن روی پا باعث جلب توجه نامحرم یا منشأ فسادی می شود ، پوشاندن رویپا واجب است.
o توجه:
o پوشاندن روی پا در مقابل نامحرم با جوراب نازکی که پوست پا در آن نمایان است جایز نیست و در صورتی که به طور اتفاقی نامحرم در محل نماز حضور پیدا کند بر زن لازم است با گوشه چادر و مانند آن، پای خود را بپوشاند.
o آیت الله مکارم:پوشیدن جوراب نازک، در صورتی که باعث جلب توجه نامحرم و منشأ فسادی باشد جایز نیست.
o اینکه گفته می شود"یک تار مو چه اشکالی دارد؟"حرف عوامانه ایست
برخی می گویند حالا یک تار مو چه اشکالی دارد؟! باید پرسید پس مشکل شما چند تار مو است؟ به نظر شما حد کجاست؟ آنجا خط بکشیم بگوییم پایینترش مشکل دارد. مثل اینکه بگوییم چراغ قرمز رد کردنش ممنوع است، بعد کسی بگوید فقط سپرم رد شد یا فقط چرخم رد شد.آیا این پذیرفته است؟ این حرف عوامانه است چون وقتی برای چیزی حدی قرار می دهند، بیشتر از آن ایراد دارد. شک نیست که وقتی گناهان جنسی در اجتماع زیاد شود، خانواده که مهمترین ارکان جامعه است، متزلزل می شود. و وقتی خداوند حکیم حکمی را قرار میدهد حتما حکیمانه است و برای مصلحتی آن راقرار داده ا